De Grand Prix van Japan is er eentje die zoals wel meerdere niet mag ontbreken op de kalender. Deze Formule 1-race levert altijd mooie Grands Prix op en mag tegenwoordig haast legendarisch genoemd worden. Je kan het qua status een beetje vergelijken met Silverstone, Monza, Spa-Francorchamps en Monaco. Vaste stek op de kalender. Eén nadeel, je moet de televisie bijzonder vroeg aanzetten om alles te volgen. Hier kom je alles over deze Grand Prix te weten voordat het raceweekend van start gaat.
Het Suzuka International Racing Course, zoals de (veel te lange) naam officieel is, kent een Nederlands tintje. De baan is namelijk door Hans Hugenholtz ontworpen, voormalig directeur van het Circuit van Zandvoort. Nu weet je ook gelijk waarom een bocht op dat circuit de Hugenholtzbocht heet. Weer wat geleerd!
Hij heeft de baan aan het eind van de jaren '50 ontworpen en in 1961 werd het geopend. Toen was het geen racebaan zoals we het nu kennen, maar een testbaan voor Honda. Pas in 1987 kwam de Formule 1 naar deze racebaan in Japan na twee eerdere edities in Fuji. De baan is hiervoor ook aangepast en wat het bijzonder maakt is dat hier sprake is van een 8-vorm. Dit wil zeggen dat de route elkaar halverwege kruist.
Andere bijzonderheden zijn de snelle bochten, met name na de start wat een echte slinger is, gevolgd door wat meer haakse bochten en tegen het einde zijn er rechte stukken. Topsnelheden liggen hoog in met name het laatste gedeelte van het circuit tot aan de finish.
Tel daar nog hoogteverschillen bij op en de route heeft letterlijk alles in huis om voor mooie races te zorgen. We hoeven je vast niet te vertellen dat we die inmiddels vaak zat gezien hebben in Japan.
Het hele Formule 1 weekend in Japan is de moeite waard om te volgen, omdat het zo'n mooie baan is. Ook die sfeer daar is ongekend, maar het nadeel is het tijdsverschil. De vrije trainingen vinden middenin de nacht plaats, dus het is echt voor de vroege vogels onder ons.
Als dat een beetje té is, dan kun je in ieder geval 's ochtends nog de tweede vrije training en de kwalificatie meepakken. De race is ook weer een vroege, maar dat moet je er maar voor overhebben. Het stelt in Japan toch nooit teleur.
Vrije training 1 - Van 04:30 tot 05:30 uur
Vrije training 2 - Van 08:00 tot 09:00 uur
Vrije training 3 - Van 04:30 tot 05:30 uur
Kwalificatie - Van 08:00 tot 09:00 uur
Race - Van 07:00 tot 09:00 uur
Met deze race in aantocht moet je alle belangrijke details paraat hebben. Noem jezelf een kenner en stamp de onderstaande weetjes in je hoofd!
Beste rondetijd - Het Suzuka International Racing Course is een baan die vrij lang genoemd mag worden. Toch zijn de coureurs er razendsnel, want het ronderecord staat op naam van Lewis Hamilton met een tijd van 1:30.983. Hij heeft deze tijd in 2019 gezet.
Lengte - Het asfalt is in totaal 5.8 kilometer lang en dan gaat het om de officiële lengte. Het circuit kent namelijk alternatieve lay-outs die de baan korter maken.
Aantal rondes - Met een afstand van bijna 6 kilometer behoort Suzuka tot het segment langere banen. Het aantal rondes ligt daardoor net iets boven de 50. Om precies te zijn worden er 53 rondjes gereden.
Kampioensrace - Omdat deze race in het verleden vrij laat op de Formule 1 kalender stond, kwam het geregeld voor dat het kampioenschap hier beslist werd. Dit was in 2022 bijvoorbeeld het geval met Max. Toen pakte hij met zijn overwinning de tweede wereldtitel. Dit is in de geschiedenis in totaal 12 keer voorgekomen sinds de opening van Suzuka.
De Japanners zijn gek van Max. Dat hebben we de afgelopen jaren vaak gezien op en rond de baan. Het volk kwam met de gekste producten op hun hoofd naar de race om Max aan te moedigen. Hij heeft ook goede herinneringen aan deze locatie. Zo werd hij hier in 2022 voor de tweede keer wereldkampioen.
In 2022 pakte hij hier zijn eerste overwinning, maar het podium was voor Max geen onbekend terrein. In 2015 werd hij in zijn Toro Rosso netjes negende, waarna hij - na zijn overstap naar Red Bull - in 2016 tweede werd in Japan. Dit kunstje herhaalde hij in 2017 en in 2018 moest hij Bottas voor zich dulden. Hij werd derde. 2019... dat jaar moeten we snel vergeten.
De Nederlander mocht vanaf de vijfde plek beginnen, maar in de tweede bocht zat hij al naast Leclerc, die vanaf twee begon. De ruimte op de baan was echter te krap, waardoor de twee coureurs met elkaar in aanraking kwamen. Helaas voor Max vloog hij zijwaarts de grindbak in. Hij kon wel verder, maar reed achteraan en niet veel later bleek dat er teveel schade was. Hij moest zijn bolide in de garage parkeren.
In 2022 werd de Grand Prix van Japan weer verreden en die race won Verstappen wel, evenals in 2023.
De Japanse Grand Prix is zoals meerdere races op de kalender echt een vaste stek. Suzuka is één van de meest geliefde circuits onder de coureurs en met een enorme schare aan Max-fans, is het altijd weer tof om naar het land van de rijzende zon te gaan. Met een rijke historie aan Grands Prix zijn er ook veel verschillende winnaars. Zoals je van ons gewend bent hebben we de winnaars vanaf 2000 op een rijtje gezet:
2000 - Michael Schumacher
2001 - Michael Schumacher
2002 - Michael Schumacher
2003 - Rubens Barrichello
2004 - Michael Schumacher
2005 - Kimi Räikkönen
2006 - Fernando Alonso
2007 - Lewis Hamilton
2008 - Fernando Alonso
2009 - Sebastian Vettel
2010 - Sebastian Vettel
2011 - Jenson Button
2012 - Sebastian Vettel
2013 - Sebastian Vettel
2014 - Lewis Hamilton
2015 - Lewis Hamilton
2016 - Nico Rosberg
2017 - Lewis Hamilton
2018 - Lewis Hamilton
2019 - Valtteri Bottas
2020 - 2021 - Geen Grand Prix
2022 - Max Verstappen
2023 - Max Verstappen
Hoe laat de F1 begint bekijk je direct op onze F1 starttijden pagina. Hier vind je een overzicht met starttijden van de vrije trainingen, kwalificatie en de race.